Niechciane telefony z 222500115
Posiadając telefon czy komórkowy czy stacjonarny, trzeba liczyć się z nieznanymi nam połączeniami. Najczęściej z takich numerów dzwonią oszuści. Oczywiście zdarza się, że to ktoś z rodziny zmienił numer, albo przypomnienie o wizycie lekarskiej. W czasach pandemii możemy spodziewać się również połączenia od SANEPIDu. Na stronie gov.pl Główny Inspektorat Sanitarny ogłosił z jakiego numeru dzwonią w sprawie kwarantanny (+48222500115). Jest to numer ogólnie dostępny, aby nikt nie miał wątpliwości co do prawdziwości połączenia. Zdarza się, że ktoś widzi obcy numer i nie odbiera. Właśnie dlatego numer wyżej wymieniony jest podany w sieci, aby odebrać. W sytuacji nieodebrania, może do nas zapukać policja. Tym się różni połączenie bezpieczne od niebezpiecznego. To pierwsze zawsze jest ogólnie dostępne dla obywateli. Są nawet reklamy czy komunikaty, kto kryje się za numerem +48222500115).
Ze względu na coraz więcej zaobserwowanych incydentów wyłudzania danych osobowych, kradzieży tożsamości i pieniędzy, włamań na portale społecznościowe Państwo próbuje przestrzec społeczeństwo przed oszustami. Pozwolę sobie przytoczyć znaleziony raport CERT Polska. Wyjaśnię, że CERT zajmuje się między innymi sprawdzaniem każdego incydentu przestępstw w sieci. W raporcie CERT Polska są przedstawione najczęstsze oszustwa w roku 2019.
Na pierwszym miejscu była metoda na BLIKa. Chodzi o to, że oszust włamuje się na konto społecznościowe danej osoby. Następnie wysyła do znajomych prośbę o szybką pożyczkę, z zaznaczeniem że za parę dni zwróci. Przedstawia jakąś historię z której wynika, że ma ciężką sytuację finansową. I prosi o pożyczenie pieniędzy poprzez kod BLIK. Dużo osób nabiera się na ten scenariusz i podaje kod, a następnie zatwierdza przelew w aplikacji na telefonie. Po czymś takim oszust znika, bo otrzymał to co chciał.
Na drugim miejscu był atak phisingowy. Polegał na tym, że „ofiara” otrzymywała SMSa lub maila, że trzeba dopłacić jakąś niewielką kwotę do np. przesyłki. Ten kto się nabrał klika w linka, który został podany w wiadomości. Następnie przechodzi do okienka płatności PayU lub DotPay, który wydaje się prawdziwe, ale to kłamstwo. Wpisuje dane do logowania. I dzięki temu oszust ma dostęp do naszego konta i wypłaca nasze ciężko zarobione pieniądze.
To są dwa najbardziej popularne oszustwa w sieci. Są jeszcze inne blokada dla okupu bądź zgłoszenie o podłożeniu bomby np. w centrum handlowym, szkole, pracy itp. Jak widać oszuści nie tracą czasu. Działają cały czas na coraz większą skalę. Oszustwa zdarzają się zarówno w sieci jak i dzięki połączeniom z obcych numerów. Stwierdziłam, że sprawdzę jeden z numerów komórkowych, który często jest wyszukiwany w przeglądarce internetowej. Numer, który wzięłam pod lupę to +48883301890. Operatorem tego połączenia jest T-Mobile. Niestety nie udało mi się ustalić lokalizacji, z jakiej dzwonią. Według strony ktoto.info ponad 5 tysięcy osób, wyszukiwało informacji na temat tego numeru (na dzień 13.01.2022).
Komentarze na temat tego numeru są różne, ale wszystkie negatywne. Różnice polegają na tym, że niektórzy piszą że dzwoni telemarketer, a inni że robocall ( w skrócie automatyczna sekretarka). Spotkałam się z komentarzem, że osoba dzwoniąca jest „bezczelna”. Przedstawiają się jako pracownicy biura językowego. Oferują kursy języka angielskiego. A w celu weryfikacji każą podawać swoje dane przez telefon. Nie mało jest też informacji, że po odebraniu tego połączenia, nikt się nie odzywa, ale i tak natrętnie dzwoni. Czytając te wszystkie komentarze zaczęłam się zastanawiać po co oszuści dzwonią i się rozłączają. Dlaczego wykonują tyle połączeń mimo że ludzie blokują ich numery. Może nie mają co z czasem zrobić, albo łudzą się że ktoś się złamie i odbierze. Ciekawa jestem, czy za każde połączenie, które wykonują otrzymują jakąś zapłatę. Tylko kto by nimi „sterował”. Coraz trudniej zrozumieć mi takie zachowania. Zamiast iść do porządnej pracy i mieć czyste sumienie, to ludzie kuszą się na oszustwa. A prawda jest taka że karma wraca prędzej czy później.