Czym jest vishing i jak uniknąć tego oszustwa telefonicznego?

Vishing to rodzaj oszustwa popełnianego za pośrednictwem rozmowy telefonicznej, polegającego na oszukaniu ofiary poprzez kradzież tożsamości. Wraz z rozwojem nowych technologii i powszechnym korzystaniem z mediów cyfrowych, oszuści wymyślili nowe sposoby na zdobycie danych osobowych ludzi i kradzież jak największej ich ilości. Vishing jest odmianą phishingu.
Vishing: oszustwa i wyłudzenia telefoniczne.
Oszustwo telefoniczne znane jako vishing polega na tym, że oszuści podszywają się pod firmę lub znaną osobę i dzwonią do ofiary, aby uzyskać jak najwięcej danych osobowych. Oszuści tak rozpoczynają rozmowę, że wydaje się, że był problem i że dzwonią w imieniu swojego banku lub znanej osoby, większość czasu z inżynierii społecznej i przy użyciu głosu przez protokół internetowy, a nawet modyfikując identyfikator dzwoniącego, aby wydawało się, że jest to zaufany numer. W ten sposób nakłaniają ich do podania danych osobowych lub finansowych, numerów kont lub haseł. Mogą też zaproponować pomoc w zainstalowaniu jakiegoś oprogramowania lub aplikacji, która jak można się domyślać jest złośliwym oprogramowaniem mającym na celu wykradanie wszystkich informacji z urządzenia, na którym została zainstalowana.
Rodzaje vishingu.
Identyfikacja jako pracownik banku.
Ofiara otrzymuje telefon, w którym osoba podaje swoje nazwisko i identyfikuje się jako pracownik banku. Informuje się ich, że przy użyciu ich karty dokonano oszustwa lub że wystąpił poważny problem z ich kontem i że do jego rozwiązania potrzebne są dane karty oraz unikalne hasło, które jest generowane i wysyłane SMS-em na telefon komórkowy posiadacza karty. Uzyskując te dane, oszust może dokonać zakupów online lub przelewów bankowych.
Komputerowa pomoc techniczna.
Innym bardzo częstym rodzajem vishingu jest telefon z komputerowej pomocy technicznej, która wykrywa wirusa na komputerze i prosi o dokonanie płatności za jego wyczyszczenie za pośrednictwem platformy, na której wpisywane dane są rejestrowane. W ten sposób oszust zdobywa wszystkie informacje osobiste, może zainstalować na urządzeniu złośliwe oprogramowanie i działać w imieniu ofiary.
Firma telefoniczna.
Oszustwa w imieniu firm telefonicznych są już powszechne, ale wciąż wiele osób daje się na nie nabrać. W tych połączeniach telemarketer informuje ofiarę o błędzie w rachunku i prosi o podanie danych bankowych w celu dokonania zwrotu pieniędzy. Firmy telefoniczne mają już dane bankowe swoich klientów i jeśli chcą dokonać opłat lub zwrotu pieniędzy, muszą to zrobić tylko przez nich. Nigdy więc nie podawaj swoich danych przez telefon ani nie ujawniaj żadnego hasła.
Cudowne oferty od zaufanej firmy.
Inną formą vishingu jest sytuacja, w której oszuści podszywają się pod firmę użyteczności publicznej, czy to telefoniczną, wodociągową, elektryczną, serwisową itp. i dzwonią do ofiary mówiąc, że chcą jej przedstawić świetną ofertę. Jeśli ofiara ma aktywną umowę z tą firmą, może czuć się bezpiecznie ujawniając swoje dane osobowe i bankowe, więc w żadnym wypadku nie daj się nabrać na to oszustwo. Jeśli firma będzie chciała przedstawić Ci ofertę, to nigdy więcej nie poprosi o dane osobowe, bo już je ma, a jeśli ich nie ma, to skontaktuje się z klientem w inny sposób.
Znajomy lub krewny w kłopotach.
Oszuści mogą też podawać się za kogoś znajomego, kto ma kłopoty. Informują ofiarę, że potrzebują pomocy i żeby pilnie wysłała im pieniądze.
Jak zapobiegać vishingowi?
Każdemu, w pewnym momencie, może zdarzyć się nadmierna pewność siebie i wpaść w pułapkę najbardziej przebiegłych oszustów. Dlatego istotne jest, abyśmy wiedzieli, jak działają, abyśmy byli uprzedzeni i nie ujawniali danych osobowych lub bankowych, które mogłyby przysporzyć nam problemów.
Niektóre ze sposobów zapobiegania vishingowi.
- Bank nigdy nie prosi o podanie jakichkolwiek poufnych informacji przez telefon.
Jeśli otrzymasz telefon podający się za Twój bank lub firmę, z którą zawarłeś umowę o świadczenie usług, lepiej rozłączyć się i zadzwonić bezpośrednio do firmy, aby potwierdzić autentyczność połączenia. - Zawsze, gdy dokonujesz zakupów przez telefon, ważne jest, aby sprawdzić, czy strona internetowa, z którą się kontaktujesz, jest wiarygodna i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa i ochrony danych.
- Jeśli połączenie pochodzi z dziwnych lub nieznanych numerów, najlepiej nie odbierać, aby uniknąć wszelkiego rodzaju oszustw telefonicznych.
Nigdy nie podawaj przez telefon informacji osobistych lub bankowych, jeśli sam nie wykonałeś połączenia i nie wiesz na pewno, skąd dzwonisz.
Podsumowanie.
Vishing jest obecnie bardzo częstym oszustwem. Dlatego powinieneś podjąć wszelkie środki ostrożności, aby nie wpaść na oszustwo. Jeśli podejrzewasz, że mogłeś zostać oszukany, natychmiast zadzwoń do swojego banku, aby ostrzec go i chronić swoje finanse, i oczywiście powiadom policję o wszelkich oznakach, że mogłeś zostać oszukany