4 sekrety doskonałych komunikatorów
W tym świecie, w którym nowe środki komunikacji czynią komunikację wszechobecną, jest jedna komunikacja, która odgrywa kluczową rolę, a są nią nasze spotkania twarzą w twarz, czy to ze współpracownikami, z zespołami, z klientami, etc., które wymagają od nas dawania z siebie wszystkiego, a wiemy, że niektóre z naszych postaw mogą prowadzić do nieporozumień i stawiać nas w ślepych zaułkach. Doskonały komunikator jawi się jako osoba charyzmatyczna. Nawet jeśli zastosuje techniki nawiązania dialogu, to pamiętamy, że osoba ta wydawała się przyjazna, troskliwa, kompetentna, kulturalna, profesjonalna i że rozmowa z nią była bardzo przyjemna i konstruktywna. Jak więc przykuwają naszą uwagę i zainteresowanie oraz sprawiają, że wychodzimy z nich z dobrym wrażeniem? Oto 4 sekrety doskonałego komunikatora, które robią różnicę.
Doskonali komunikatorzy praktykują aktywne słuchanie.
Rozumieją, że słuchanie w rozmowie jest kluczem do udanej komunikacji. Jeśli zapytasz przypadkowych ludzi, co jest ważne w rozmowie, wielu z nich powie, że najważniejsze jest słuchanie siebie nawzajem. A przecież nie ma nic trudniejszego niż słuchanie z empatią. Co więcej, nawet jeśli słuchanie wydaje się być podstawą komunikacji, postawa słuchania i jej znaczenie są mało zrozumiałe. Ważne jest, aby nie pozostać całkowicie biernym i zadowolić się stwierdzeniem „to prawda” lub „rozumiem” i pozwolić drugiej osobie mówić, ale raczej słuchać bez wydawania osądów, bez myślenia w miejscu drugiej osoby. Doskonali komunikatorzy nie dają się biernie ponieść rozmowie. Można uznać, że aktywne słuchanie składa się z 4 „części”.
- Wstępne słuchanie: jest to sam początek rozmowy, słuchasz uważnie swojego rozmówcy, aby dać mu do zrozumienia, że jesteś gotów słuchać bez przerywania, a także aby ustalić pierwszą podstawę porozumienia, krótko zrozumieć jego stanowisko. Twoje spojrzenie i gesty pomagają stworzyć klimat zaufania.
- Przeformułowanie: aby osoba, z którą rozmawiasz, nie myślała, że nie jest rozumiana ani słuchana, przeformułuj jej słowa dokładnie i bez uprzedzeń, aby pokazać jej, że starasz się ją zrozumieć. Poprzez przeformułowanie tego, co mówią, poprowadzisz ich do dalszej części rozmowy (i jednocześnie unikniesz nieporozumień). Nie wahaj się więc przeformułować ich stanowiska, opinii, ale także uczuć w danej kwestii.
- Zadawanie pytań: oczywiście nie można po prostu słuchać i powtarzać. Aby pokazać, że jesteś zainteresowany osobą, z którą rozmawiasz i że zrozumiałeś o co chodzi, zadawanie pytań, aby dowiedzieć się więcej, poznać szczegóły, wyjaśnić pewne kwestie, będzie wyraźnie wskazywać, że zwracasz uwagę na to, co mówi.
- Podsumowanie: jest to rodzaj podsumowania, potwierdzasz to, co zrozumiałeś i pytasz, czy dokonałeś jakiejś interpretacji. Jednocześnie pokazujesz wartość tego, co powiedzieli.
Stosując te elementy, maksymalizujesz szanse na zbudowanie zaufania, a także na to, że Twój rozmówca zachowa dobre wrażenie o Tobie i Twojej rozmowie. Badania wykazały, że ludzie, którzy wykazują duże zainteresowanie opiniami innych, na przykład poprzez zadawanie pytań, są bardziej doceniani i mają większe szanse na pozostawienie po sobie pozytywnego wrażenia.
Doskonali komunikatorzy skłaniają ludzi do spontanicznych wypowiedzi.
Potrafią umiejętnie pokierować rozmową tak, aby osoba mówiła o sobie, o swoim życiu, o swoim punkcie widzenia, o swoich doświadczeniach. Jest to potężna technika, która sprawi, że druga osoba będzie czerpać przyjemność z rozmowy. Każdy uwielbia mówić o sobie. Uważamy, że jest to dla nas satysfakcjonujące i dlatego nie możemy się powstrzymać od dzielenia się naszymi przemyśleniami i doświadczeniami. Poprzez skłonienie drugiej osoby do podzielenia się swoimi myślami, zainteresowaniami i uczuciami, przeszedłeś długą drogę do wywarcia pozytywnego wrażenia. To jest właśnie talent wielkich komunikatorów. Nie wolno jednak ignorować faktu, że niektórzy ludzie są czujni, sparzeni gorzkimi doświadczeniami. Szczerość jest podstawą wszelkiego dialogu.
Doskonali komunikatorzy w pełni wykorzystują możliwości osoby, z którą rozmawiają.
Fakt, że udało Ci się nawiązać dialog, straci cały swój sens, jeśli nie będziesz wiedział, jak wzmocnić ich myśli i słowa. Dobrzy komunikatorzy zawsze sprawiają, że druga osoba myśli, że z zainteresowaniem rozpoznaje jej osobowość. Istnieją dwa główne sposoby, aby to zrobić.
- Klasyczny komplement może pomóc ci osiągnąć ten rezultat, ale uważaj, aby używać go mądrze, tak aby druga osoba nie wątpiła w twoją szczerość.
- Drugim, z pewnością bardziej skutecznym i subtelnym sposobem, jest zapytanie o zdanie danej osoby. Zadając im pytania, udowadniasz, że cenisz ich zdanie, a to oczywiście pomaga stworzyć korzystne warunki do dalszego dialogu.
Doskonali komunikatorzy podkreślają podobieństwa.
Grają na naszej naturze i naszym pozytywnym nastawieniu do tych, którzy są do nas podobni. Ludzie czują się bardziej komfortowo z ludźmi, którzy są do nich podobni. Na przykład, na pytanie „czy wolałbyś pracować w projekcie z kimś podobnym do siebie, czy uzupełniającym”, większość osób odpowie uzupełniająco, co ma więcej sensu, ze względu na szerszy zakres umiejętności w zespole. Jednak w rzeczywistości, jeśli dokona się takiego wyboru, większość ludzi wybierze podobnego partnera.
Mechanizm ten składa się z kilku elementów. Najbardziej tradycyjnym rozwiązaniem jest wskazywanie podobieństw w zainteresowaniach i poglądach, ale oczywiście można pójść dalej. Doskonałym komunikatorom często udaje się również naśladować pewne cechy behawioralne i językowe drugiej osoby. Niekoniecznie myślimy o tym w sposób naturalny, ale ta mimikra zachowań jest często wykorzystywana do przekonywania.