Czy telemarketerów obowiązuje RODO?


W sieci jest pełno informacji o tym, że do odstraszenia telemarketerów wystarczy samo słowo RODO. Problem w tym, że to z pewnością może skończyć jedną rozmowę, ale wcale nie ukróci całej serii telefonów. Jeżeli jest się w bazie danych telemarketerów, to będą z tej bazy dalej korzystać. Jednego konsultanta zastąpi inny. Jeśli firma marketingowa chce być w zgodzie z RODO już na wstępie takiej rozmowy powinna spełnić obowiązek informacyjny, o którym mowa w RODO a w szczególności przekazać informację o tym, kto jest administratorem danych, w jakim celu dane są zbierane, jaka jest podstawa prawna ich przetwarzania, a także poinformować nas o przysługujących nas prawach w zakresie ochrony danych osobowych w tym między innymi o prawie wyrażenia sprzeciwu wobec tego przetwarzania i co chyba najistotniejsze uzyskać naszą zgodę na przetwarzanie danych.

Niestety, jest też oczywiście problem z takim powoływaniem się na RODO. Do nas każdego dnia dzwoni kilkadziesiąt, jeśli nie więcej, firm zajmujących się telemarketingiem. Wycofanie naszych danych z jednej nie oznacza, że wszystkie pozostałe od razu się dostosują. Telefony nie skończą się zatem jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale z czasem powinno ich być coraz mniej. Najczęstsze „sztuczki” telemarketerów, aby obejść RODO to zazwyczaj mówią, że nasz numer telefonu wcale nie jest naszym danym osobowym. Co nie jest prawdą. Mówią także, że nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali się z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany, z czym ciężko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć.

Albo to, że nie oni są administratorem danych, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora to rozłączają się. Podsumowując problem polega na tym, że to zupełnie tak nie działa. Cała ta sytuacja wygląda wyłącznie na próbę obejścia nowego prawa. Nie mamy nawet możliwości zweryfikowania tego, czy w jakikolwiek sposób udzieliliśmy zgody na przetwarzanie naszych danych. Po prostu wychodzi na to, że RODO w żaden sposób nie zakończy praktyk telemarketerów.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *