Lista Robinsona. Co to takiego?

Jest to lista osób, które nie chcą otrzymywać wiadomości marketingowych od telemarketerów. Jest stosowanym z powodzeniem w wielu krajach systemem ochrony prywatności właścicieli numerów telefonów. Jest to system opracowany z myślą o osobach, które nie życzą sobie, by do nich dzwoniono z niechcianymi ofertami handlowymi. Użytkownik, który nie życzy sobie otrzymywać niezamówionej, adresowanej do niego Informacji handlowej, może zgłosić swój udział w Programie Listy Robinsonów poprzez zarejestrowanie swoich danych za pomocą formularza internetowego, telefonu, w tym również poprzez przesłanie wiadomości tekstowej, oraz zwykłego listu pocztowego.
Dane, które konsument może zastrzec to numer telefonu, adres poczty elektronicznej i adres pocztowy. Zarejestrowany Użytkownik może udzielić indywidualnej zgody na otrzymywanie Informacji handlowej od konkretnego podmiotu także wtedy, jeśli zarejestrował swoje dane kontaktowe na Liście Robinsonów. W takiej sytuacji, Użytkownik musi udzielić zgody na otrzymywanie Informacji handlowej od konkretnego podmiotu po dniu rejestracji danych kontaktowych objętych zgodą na Liście Robinsonów. Tym samym podmiot, którego dotyczy zgoda Zarejestrowanego Użytkownika, będzie mieć prawo do wysyłania Informacji handlowej do Zarejestrowanego Użytkownika, który udzielił mu indywidualnej zgody na wysyłanie takich materiałów, pomimo rejestracji tych danych kontaktowych na Liście Robinsonów. W chwili obecnej jednak Lista Robinsonów stanowi najbardziej bezpośredni środek ochrony praw konsumentów w internecie.
Poprzez wpis do rejestru konsumenci wysyłają przedsiębiorcom jasny i czytelny sygnał, że wszelkie niezamówione informacje promocyjne nie są mile widziane. Wobec tak zdecydowanej postawy łatwiej jest dowieść przed instytucjami zajmującymi się ochroną praw konsumentów, że firma, od której pochodzą materiały promocyjne, naruszyła te prawa. Niestety o ile projekt jest w założeniach słuszny i godny pochwały, to istnieją sposoby, aby obejść jego założenia.