Kto kryje się za numerem 734818133?


Mamy coraz więcej odnotowanych przypadków wyłudzania danych osobowych, danych do kont bankowych i włamań do kont na portalach społecznościowych. Według raportów zamieszczonych na stronie CERT Polska, liczba wyłudzeń stale się zwiększa. Wyżej wymieniony zespół badawczy walczy również ze spamem SMS-owym oraz Email-owym. Głównie chodzi o podejrzane linki. CERT Polska udostępniła numer +48799448084 na który każdy może wysłać SMS-a z podejrzanym linkiem do weryfikacji. Gdy otrzymają zgłoszenie o potencjalnej niebezpiecznej domenie, weryfikują ją. W przypadku potwierdzenia informacji wpisują na listę z niebezpiecznymi domenami. Przez okres dwóch lat wpisano ponad 40 tysięcy takich domen, z czego 32 tysiące zostały wpisane w roku 2021. Jak więc widać zagrożeń w sieci i z posiadania telefonu komórkowego jest bardzo dużo. Statystyki pokazują nam, że w porównaniu z wcześniejszymi latami, ten wzrost jest nawet o 200%. Zgłoszenie o próbie wyłudzenia danych osobowych, danych do kont bankowych można składać wypełniając formularz: https://incydent.cert.pl/phishing. Każde zgłoszenie jest bardzo dokładnie weryfikowane przez zespół badawczy CERT Polska.

Numer, który powinien zostać sprawdzony pod kątem oszustwa to 734818133. Został on oceniony przez użytkowników sieci jako niebezpieczny, nękający. Operatorem tego numeru jest T-Mobile Polska. Lokalizacja jest trudna do zidentyfikowania. Najprawdopodobniej oszust działa na całą Polskę. Osoba dzwoniąca przedstawia się jako konsultant do spraw ubezpieczeń OC. Numer +48734818133 jest zgłoszony jako niebezpieczny, nękający ludzi.

Odbierając połączenie z tego numeru, możemy spodziewać się osoby podszywającej się pod ubezpieczalnie. Na pytanie na kogo zlecenie pracuje, nie jest w stanie odpowiedzieć. Twierdzi, że nie jest zobowiązany do udzielania takich informacji. To świadczy o tym, że osoba dzwoniąca nie chce zdradzić swojej tożsamości. Nie chce podać nawet fałszywych danych. Tu zapala nam się lampka, że to chyba nowa osoba pracująca w tej dziedzinie. Kolejnym argumentem świadczącym, o nieuczciwości dzwoniącego jest to, że dzwoni do osób które nawet nie posiadają prawo jazdy, samochodu i nigdy go nie miały. To teraz trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie w takim razie skąd ma nasz numer? Skoro twierdzi, że kiedyś zgodziliśmy się przetwarzać dane w danej ubezpieczalni to to jest dowód świadczący o kłamstwie. Kolejną kwestią jest prośba o podanie danych wrażliwych. Standardowo oszust „zakrywa się”, mówiąc, że to aby zweryfikować właściciela pojazdu. Pamiętajmy nigdy nikt nie może wymagać od nas podawania danych typu pesel, numer dowodu osobistego, przelewów też nie robimy na czyjeś polecenie. Tak działają oszuści, a nieuczciwi przedstawiciele firm.

Powinniśmy zapamiętać, że odbieranie nieznanych numerów to w większości przypadków oszuści, którzy chcą nas najprościej mówiąc okraść. Tylko my jesteśmy w stanie temu zapobiec. Oszuści potrafią być bardzo przekonujący w tym co mówią, ale to my powinniśmy umieć zweryfikować ich słowa. Dobrze by było, aby zadawać pytania oszustowi, nawet te kłopotliwe, które tak naprawdę nas nie interesują. Właśnie dzięki takim pytaniom możemy zapędzić oszusta pod tak zwaną ścianę. Zawsze trzeba być krok przed osobą nieuczciwą. Oszuści, którzy dzwonią do „klientów”, nastawieni są na zysk. Jeśli nie będziemy w stanie rozpoznać kłamcę to możemy dać się nabrać na słowa bez pokrycia. Zawsze ostrzegam rodziców, znajomych przed działaniem oszustów. Kiedyś na topie była metoda na wnuczka, teraz zaczęła pojawiać się metoda Covid-19. Zastanawiacie się na czym polegają te metody? Schemat działania jest taki sam tylko zmieniamy główny wątek w rozmowie. Oszust najczęściej wybiera osoby starsze do swojego planu wyłudzenia pieniędzy. Numery bierze z książki telefonicznej. Wybiera imiona, które mogą świadczyć, że osoba jest starsza np. Genowefa, Stefania, Gerwazy itp. Dzwoni i przedstawia się jako znajomy kogoś z rodziny.

Mówi, że dzwoni na prośbę właśnie tej osoby. Jeśli ktoś chce poznać o kogo chodzi, oszust wybiera imię najbardziej popularne, może akurat uda mu się trafić i jest ktoś z takim imieniem w rodzinie. Jeśli imię zostało „zaakceptowane”, to prosi o jakiś przelew (jeśli osoba starsza jest bardziej skomputeryzowana), albo dane do konta bankowego. Później schemat powtarza się. Osoba starsza, daje się nabrać. Podaje oszustowi dane do konta i niestety zostaje bez pieniędzy. Niestety oszuści bardzo często wybierają osoby w podeszłym wieku ze względu na to, że one mają utrudniony dostęp do komputera. Nie raz nie czują się na siłach, aby nauczyć się korzystać z urządzeń elektronicznych. Możliwe jest też to że po prostu boją się i w takim wypadku trzeba ich zrozumieć. Co nie znaczy, że powinniśmy ich zostawić samym sobie. Tutaj nasza rola (dzieci, ciotek, wujków, wnuków) polega na uświadamianiu osób starszych jak działają oszuści, czego można się po nich spodziewać i czego kategorycznie nie wolno robić. Tylko takie działania mogą uchronić naszych bliskich przed oszustami.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.