Oszustwo na pomoc techniczną
Oszustwo na pomoc techniczną – jest to metoda oszustwa internetowego,w której przestępca próbuje zastraszyć ofiarę i skłonić ją do zapłacenia za zbędna pomoc techniczną. Metoda ta wykorzystuje brak wiedzy informatycznej ofiary. Oszuści prowadzący fałszywą pomoc techniczną mogą zadzwonić do osoby pokrzywdzonej, podając się za to przedstawiciela producenta oprogramowania. W innym wariancie ataku połączenia nawiązuje ofiara, nakłaniana przez komunikat zamieszczony na stronie internetowej. Przestępcy proszą o zainstalowanie aplikacji dającej zdalny dostęp do urządzenia.
Następnie mogą informować ofiarę o rzekomych problemach na komputerze np. poprzez wskazywanie niegroźnych ostrzeżeń i błędów z systemowego podglądu zdarzeń. Ostatecznie oszust proponuje zakup pomocy technicznej, która ma wyeliminować rzekome usterki. Takie sztuki są przeznaczone do atakowania pokrzywdzonych, które mogą nie być zaznajomione z faktycznym wykorzystywaniem tych narzędzi, takich jak niedoświadczeni użytkownicy i seniorzy. Zwłaszcza gdy oszustwo jest inicjowane przez zimne połączenie. Następnie oszust nakłaniana ofiarę do zapłacenia za usługi, które jak twierdzą ma na celu naprawę lub czyszczenia komputera, ale w rzeczywistości jest to złośliwe oprogramowanie, które go infekuje lub jest to oprogramowanie powodujące inne szkody. Oszust może uzyskać dostęp do danych kart kredytowych ofiar, które mogą zostać wykorzystane do nałożenia dodatkowych nieuczciwych opłat. Ewentualnie oszust może próbować zażądać płatności za pomocą kart podarunkowych. Niektórzy oszuści zajmujący się pomocą techniczną mogą ukradkiem otwierać kamerę internetową oszukanej osoby, aby zobaczyć jak wygląda ich ofiara.
Żadne z tych oszustw nie jest identyczne, ale większość z nich zawiera podobne do siebie elementy. Na tą metodę oszuści mogą również dzwonić do ofiar bezpośrednio na telefon i podszywać się pod przedstawicieli firmy technicznej. Będą prosić o zainstalowanie aplikacji, która zapewni im dostęp zdalny do urządzenia ofiary.