Niepożądane połączenia. Spam telefoniczny.

Spam i oszustwo – dwa słowa, które wyglądają i brzmią bardzo podobnie. Dla wielu ludzi scam i spam są synonimami „kłopotów”. W Hiya naszą misją jest ochrona Ciebie przed niechcianymi telefonami. Aby to osiągnąć, chcemy się upewnić, że wiesz kilka rzeczy o spamie i wyłudzaniu połączeń. Na przykład, co to są numery spamu? Jakie są różnice między numerami spamu a numerami wyłudzeń? Co robić, gdy otrzymasz połączenie o zagrożeniu spamem? Jak można zapobiec kontaktowaniu się tych złych osób z Tobą lub Twoimi klientami?

Zauważyliśmy, że istnieje wiele nieporozumień dotyczących połączeń będących spamem i oszustwami. Dlatego poświęcamy chwilę, aby wyjaśnić tę kwestię.

Co to jest spam?

Mówiąc najprościej, spam to rodzaj niechcianego połączenia, które ma miejsce, gdy osoba lub firma dzwoni do bardzo dużej liczby osób jednocześnie. Często takie połączenia są identyfikowane i oznaczane etykietą zagrożenia spamem.

Większość ludzi doświadczyła sytuacji, w której byli zasypywani dziesiątkami irytujących i niechcianych połączeń spamowych, które przerywały im dzień. I żebyś nie myślał, że mówimy tu tylko o tym uporczywym eks albo o lokalnej siłowni pytającej, czy chcesz zrezygnować z miesięcznego członkostwa – nie mówimy. Na podstawie danych firmy Hiya z 2020 roku szacuje się, że tylko w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej w ubiegłym roku odebrano około 157 miliardów połączeń spamowych. Konsumenci w tych regionach otrzymywali średnio 144 połączenia spamowe w ciągu ostatniego roku. 38% wszystkich połączeń spamowych spowodowało straty finansowe, średnio 182,00 USD na jedno połączenie!

Co zatem stanowi spam (a co zwykłe niechciane połączenie)? Matthew Matanovic, nasz wiceprezes ds. projektowania produktów, wyjaśnia, czym jest numer spamu.

„Spam telefoniczny jest podobny do spamu mailowego w tym sensie, że jest formą niechcianej komunikacji. Spamowe połączenia i wiadomości tekstowe są rozsyłane masowo i w większości przypadków są niezamówione, co oznacza, że pojawiają się bez wcześniejszej prośby. Przykładem mogą być telemarketerzy, którzy zazwyczaj są żywymi agentami, próbującymi sprzedać legalne (choć niezamówione) usługi. Inną odmianą spamu są połączenia typu robocalls, które zawierają nagraną wcześniej wypowiedź głosową i mają ten sam cel – dokonanie sprzedaży. Jednak, podobnie jak w przypadku spamu pocztą elektroniczną, połączenia typu robocalls są nielegalne bez uprzedniej zgody”.

Innymi słowy, połączenie spamowe może pochodzić od telemarketera sprzedającego prawdziwy produkt lub usługę albo od kogoś, kogo produkt lub usługa są fałszywe lub nie dotyczą użytkownika.

Jak oznaczany jest spam?

Jeśli numer został oznaczony przez operatora telefonicznego jako połączenie stanowiące zagrożenie spamem lub robocall, przy próbie kontaktu z użytkownikiem numer ten będzie wyświetlany z wyróżnieniem „spam”. Jeśli podejrzewasz, że numer telefonu jest spamem, ale nie jest on oznaczony jako taki, możesz oznaczyć numer telefonu jako spam bezpośrednio u swojego operatora telefonicznego lub skutecznie, za pomocą aplikacji mobilnej, takiej jak Hiya, która pomaga blokować przychodzące połączenia spamowe.

Poprzez monitorowanie wzorców połączeń operatorzy i platformy oferujące usługi głosowe mogą również zidentyfikować numer spamu.

Platformy wydajności głosowej, takie jak Hiya, często wykorzystują zaawansowane algorytmy heurystyczne do oceny wzorców połączeń w celu odróżnienia połączeń spamowych od innych połączeń. Oto schemat dla numeru używanego przez telemarketerów:

Wzorzec pokazuje, że telemarketerzy, o których mowa, konsekwentnie wykonywali dużą liczbę połączeń przez długi okres czasu. (Uwaga: dzienne ilości połączeń nie różnią się zbytnio).

Hiya wykorzystuje algorytmy do wykrywania numerów telefonów z wzorcami, które identyfikują dzwoniących spamerów. Zaawansowane wykrywanie spamu w Hiya wykracza daleko poza statyczny rejestr osób dzwoniących, dlatego Hiya ma najniższy wskaźnik błędów w branży. Zaawansowane modele uczenia maszynowego analizują reputację w 22 różnych wymiarach, aby lepiej zabezpieczyć i chronić konsumentów oraz zapewnić firmom pełny wgląd w status reputacji ich numerów.

Czym są Numery Oszustów?

Oszustwa to rodzaj niechcianego połączenia, które powstaje, gdy osoba lub firma dzwoni z negatywnymi zamiarami. Istnieje wiele rodzajów oszustw, ale celem tych połączeń jest zazwyczaj nakłonienie osoby do podania poufnych informacji lub przesłania pieniędzy. Przyjrzyjmy się bliżej temu, czym są numery stanowiące oszustwo.

W naszym wysoce zdigitalizowanym świecie ludzie nauczyli się zachowywać ostrożność wobec oszustw, w których mogą paść ofiarą przekazania swoich pieniędzy, tożsamości lub danych osobowych. Ludzie zaczęli używać haseł, które praktycznie przypominają alfabet Morse’a, a ich rozszyfrowanie wymagałoby kryptografa. Mają zapasowe e-maile, numery telefonów i aplikacje, do których dostęp wymaga dwuskładnikowego uwierzytelniania. Ludzie często zapominają jednak, że wyłudzone numery telefonów mogą być równie skuteczne jak wyłudzone e-maile czy hakerzy. Oto, jak Matthew (nasz wiceprezes ds. projektowania produktów! Pamiętasz go?) definiuje wyłudzanie numerów:

„Oszustwa telefoniczne są formą oszustwa, którego celem jest kradzież pieniędzy lub informacji o użytkowniku. Podobnie jak w przypadku oszustw e-mailowych, oszustwa telefoniczne często przedstawiają okazje na towary lub coś zupełnie darmowego (np. darmową nagrodę lub wygraną w konkursie). Inni żądają zapłaty za działania, których ofiary nie wykonały lub za usługi, których nie zamówiły, w tym za niestawienie się na wezwanie ławy przysięgłych lub spłatę zaległych długów, takich jak niezapłacone podatki lub rachunki za media. Oszustwa mogą mieć formę połączeń lub wiadomości tekstowych i powinny być natychmiast blokowane i usuwane”.

Jeśli oszustwo zostanie wykryte i numer zostanie wysłany, jak można odróżnić numery oszustów od zwykłych numerów? W przypadku zepsutego mleka sprawdzamy datę ważności, sprawdzamy, czy zapach nie zgnił, a jeśli jesteśmy naprawdę odważni, robimy mały test smaku. Oszukańcze numery nie są zepsutym mlekiem, ale podobnie można zadawać sobie pytania lub przeprowadzić pewne testy, aby wykryć zepsuty numer telefonu.

Istnieje większe prawdopodobieństwo, że połączenie jest oszustwem, jeśli numer telefonu wygląda dziwnie, a po odebraniu połączenia

  • Powitanie jest opóźnione lub ogólne
  • Osoba dzwoniąca nie potrafi się porozumieć
  • Osoba dzwoniąca mówi, że jest problem z nieznanym bankiem lub innym kontem
  • Ton rozmowy staje się ostry
  • Musisz podać dane osobowe lub informacje o firmie, aby się zidentyfikować
  • Dzwoniący ostrzega o ekstremalnych okolicznościach
  • Ktoś Ci grozi
  • Musisz działać szybko, aby skorzystać z oferty

Oszustwa są trudniejsze do zidentyfikowania, ponieważ czas ich trwania jest bardzo krótki. Ponadto oszuści stosują algorytmy, które sprawiają, że ich połączenia wyglądają jak połączenia z lokalnego numeru telefonu, podczas gdy w rzeczywistości połączenie pochodzi z całego kraju. Miliardy oszustw i robocall’ów każdego roku sprawiają, że wystarczająco dużo osób daje się nabrać na taktykę oszustów, aby opłacać dalsze wykonywanie tych natrętnych połączeń.

Istnieje kilka rodzajów oszustw, na które należy uważać:

  • Oszustwa bankowe
  • Oszustwa podatkowe
  • Oszustwa związane z loteriami i loteriami fantowymi
  • Oszustwa ubezpieczeniowe
  • Oszustwo sąsiedzkie
  • Oszustwa inwestycyjne
  • Oszustwa charytatywne
  • Oszustwa motoryzacyjne

Istnieje kilka kroków, które firmy mogą podjąć, aby ich numery nie zostały uznane za spam.

  • Unikaj używania wyłącznie lokalnych numerów telefonów
  • Zacznij wyświetlać markowy identyfikator dzwoniącego
  • Unikaj dzielenia linii dla wielu firm
  • Unikaj mieszanych linii dla tej samej firmy
  • Ograniczanie korzystania z publicznych numerów telefonicznych
  • Skonfiguruj linie typu Do-Not-Originate
  • Ogranicz czas na kontakt
  • Przestrzeganie listy osób, do których nie można dzwonić
  • Monitoruj aktywność centrum telefonicznego

Wzorce połączeń dla numerów wyłudzających informacje są zupełnie inne niż dla numerów spamu. Numery wyłudzeń są celowo trudne do wykrycia i dlatego trudniej je dodać do listy spoofingowej. Ponieważ są to przestępcy, wykorzystują istniejący numer legalnej firmy na krótki okres czasu i szybko się go pozbywają, aby pozostać niezauważonymi. Jednak Hiya wykrywa i blokuje fałszywe połączenia dzięki zaawansowanemu modelowi danych. Poniżej znajduje się schemat połączeń dla numeru użytego do propagowania oszustwa IRS. Czas działania tego numeru jest bardzo krótki, ale liczba połączeń jest dość duża – w przypadku oszustw jest to zazwyczaj kilka dni dużej liczby połączeń, po których następuje długi okres braku aktywności.

Przestępcy są coraz sprytniejsi; często zmieniają numery, aby uniknąć wykrycia. Większość rozwiązań antyspamowych, które bazują na zgłoszeniach użytkowników, jest nieskuteczna w walce z oszustami właśnie z tego powodu. Aby temu zapobiec, platforma Hiya voice performance wykorzystuje zaawansowaną heurystykę opartą na analizie wzorców połączeń i algorytmach uczenia maszynowego, które pomagają wykrywać oszukańcze połączenia.

Blokowanie spamerów, oszustów i robocallów

Bez względu na to, czy jest to spam, czy połączenie oszukańcze, najlepiej jest unikać nawiązywania kontaktu z takimi numerami. Może być kuszące, aby odebrać i dać tym rozmówcom do zrozumienia, że nie jesteś zadowolony. Jeśli jednak zdarzy Ci się odebrać połączenie, które wydaje Ci się podejrzane, natychmiast się rozłącz. Niechciane połączenie może być w najlepszym wypadku irytujące, a w najgorszym może kosztować Ciebie lub Twoich klientów utratę danych osobowych lub ciężko zarobionych pieniędzy.

Pamiętaj, aby nigdy nie podawać przez telefon danych osobowych ani informacji o firmie osobie, która kontaktuje się z Tobą bez uprzedzenia. Jeśli ktoś podaje się za przedstawiciela banku, agencji ubezpieczeniowej lub urzędu skarbowego, natychmiast się rozłącz i sam zadzwoń pod podany publicznie numer, aby upewnić się, że rozmowa jest legalna. Szczególnie ostrożnie należy postępować w przypadku nacisku na natychmiastowe udzielenie informacji. Pamiętaj, że groźby, których używają ci rozmówcy, są bezprawne. Rozłącz się i natychmiast zgłoś taki numer w aplikacji Hiya, AT&T Call Protect lub Samsung SmartCall.

Jako firma, duża liczba połączeń typu scam i spam, które są wykonywane każdego roku, może wpłynąć na wskaźniki odpowiedzi dla Twojego call center. Współpraca z Hiya Connect pozwoli Twojej firmie na wyświetlanie markowego identyfikatora dzwoniącego, aby Twoi klienci wiedzieli, że to Ty dzwonisz, a nie oszust.

Jeśli wykonujesz więcej niż 20 000 połączeń miesięcznie, możemy ocenić, czy numery Twojego call center zostały oznaczone jako spam lub otrzymały negatywne etykiety, dzięki bezpłatnej analizie reputacji Hiya Connect.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.