Dlaczego nie powinniśmy odbierać nieznanych numerów?
Jeśli posiadasz telefon komórkowy lub stacjonarny, na pewno zetknąłeś się z sytuacją, gdy na jego ekranie pojawiło się połączenie przychodzące z numeru, którego nie masz zapisanego w swojej książce adresowej. W takim momencie nie masz zazwyczaj możliwości sprawdzenia, kto znajduje się po drugiej stronie słuchawki. W sytuacji gdy nie odbierzesz połączenia, jest możliwość sprawdzić do kogo należy numer. Służy do tego między innymi strona ktoto.info.
Tego rodzaju telefony mogą wiązać się z bezpośrednim niebezpieczeństwem, bowiem osobą dzwoniącą do nas może być zwykły oszust, chcący naciągnąć nas na ujawnienie danych osobowych nie imienia i nazwiska, ale również takich jak numer PESEL, numer konta bankowego lub karty kredytowej wraz z hasłem lub kodem zabezpieczającym, a nawet nazwiskiem panieńskim naszej matki. Oszuści w takich sytuacjach przedstawiają się zwykle jako pracownicy banku, zakładu pracy czy ubezpieczalni, ale również jako centrala supermarketu w którym posiadamy karty lojalnościowe lub na punkty, które wymieniamy na bony i rabaty.
Zazwyczaj na początku rozmowy by nie wzbudzić podejrzeń, osoba chcąca nas okraść czyta z kartki formułę o ochronie danych osobowych przez co mamy wrażenie, że nadawca jest osobą godną zaufania. Następnie zaczyna się proces autoryzacji. Zostajemy poproszeni o podanie wrażliwych danych, zostajemy zapewnieni, że ta operacja ma na celu sprawdzenie czy nadawca kontaktuje się z właściwą osobą. Zauważyć można, że oszuści rzadko w początkowej fazie rozmowy używają naszych danych, póki sami na przykład się nie przedstawimy. Wówczas z posługiwania się „Dzień dobry Pani/Panu” awansujemy na „Pani Anno, Panie Piotrze” i tak dalej.
Takie zagranie również wzbudza nasze zaufanie, ponieważ przeoczymy ten fakt. Zdarza się, że w momencie gdy dzwoni do nas nieznajomy numer, jesteśmy zmęczeni po pracy, biegniemy spóźnieni po dzieci do przedszkola, czy wykonujemy kilka czynności w jednym momencie. Działa to na naszą niekorzyść, ponieważ rozproszenie naszej uwagi powoduje brak skupienia się na rozmowie, przez co poziom naszej czujności spada i możemy przeoczyć celowe działania oszusta. W efekcie jest duża szansa na to, że naciągacz pozyska od nas dane, które pomogą mu w późniejszym czasie na przykład ograbić nas z majątku. Musimy pamiętać, że złodziej danych nie dzwoni do nas spontanicznie, jest do rozmowy z nami bezbłędnie przygotowany, cechuje go spokój i opanowanie.
Warto zaznaczyć, że nie każde nieznane nam połączenie jest niebezpieczne i każdy dzwoniący jest nie uczciwy. Może zadzwonić do nas przyjaciółka posiadająca nowy numer telefonu, faktycznie osoba z ubezpieczalni ponieważ kończy nam się ubezpieczenie samochodu lub żona dzwoniąca z telefonu przechodnia, ponieważ zepsuł się jej samochód, a telefon zostawiła w pracy. Jedno jest pewne. Ofiarą oszusta może paść każdy z nas, niezależnie od wieku, płci czy statusu materialnego. Wyłudzacz danych może chcieć wykorzystać pozyskane dane nie tylko po to, by okraść nas z majątku, ale również zaciągnąć pożyczkę w naszym imieniu, co może nas słono kosztować.