Czy numer 799679324 jest bezpieczny?
Najczęściej spotykanymi oszustwami telefonicznymi oraz Internetowymi są: wyłudzenie danych osobowych , danych do kont bankowych oraz włamanie i podszywanie się pod właściciela konta na portalu społecznościowym. Wszystkie te działania mają jeden cel: wzbogacenie się. Oszust działa bez skrupułów. Zależy mu tylko na tym aby wzbogacić się finansowo, nie myśląc o osobach poszkodowanych. Nie wiadomo czemu oszust wykonuje taką „pracę”. Możliwe, że zmusiła go sytuacja finansowa, ale to też nie jest wytłumaczenie. Prace zawsze można znaleźć. Faktem jest że w obecnej sytuacji epidemiologicznej dużo osób straciło pracę, ponieważ zakłady pracy straciły płynność finansową a co za tym idzie nie stać ich na dalsze prowadzenie działalności. Myślę, że jeśli nie mamy zbyt wysokich oczekiwań w stosunku do nowej pracy to zawsze się jakaś znajdzie. A jakakolwiek praca jest lepsza od okradania innych ludzi. Oszust wybiera taki sposób wyłudzania danych osobowych, danych do kont bankowych, aby jak najmniej osób było w stanie go rozpoznać. Kradzież w sklepie czy autobusie to już rzadkość ze względu na to, że teraz praktycznie wszędzie mogą znajdować się kamery. A jak wiadomo elektronika poszła na przód więc to nie problem wyostrzyć obraz i prześledzić moment kradzieży. Takie nagranie jest już nie podważalne i o wiele łatwiej złapać / znaleźć złodzieja. Z tym co widzimy na monitorze oszust nie wygra. Jego linia obrony nie ma w takich momentach prawa bytu. Jakby się nie bronił to nagranie zawsze wygra.
Właśnie przez takie sytuacje, oszuści wybierają swoje ofiary na odległość. Wybierać to złe określenie, chodzi o anonimowość. A jeśli ktoś da się oszukać to sam jest sobie winien. Ktoś może powiedzieć, że gdyby ofiara oszusta była bardziej czujna i ostrożna to nie byłoby później nieprzyjemności. I to jest prawdą, ale można również pokazać jak sytuacja wygląda z drugiej strony. Gdyby oszust nie zadzwonił, to osoba poszkodowana nie miałaby szans zostać oszukana. Tak „odbijać” piłeczkę można w nieskończoność. Tyle się teraz mówi o zagrożeniach jakie niesie ze sobą Internet, telefon, że społeczeństwo już nie powinno dać się oszukać. Niestety, mimo reklam ostrzegających, raportów przestrzegających i edukacji, te oszustwa dalej są często spotykane. Najbardziej narażone są osoby starsze, które nie są aż tak skomputeryzowane jak np. młodzież. Osoby w podeszłym wieku nie potrafią sprawdzić czy dany numer jest bezpieczny, czy lepiej go unikać. Często też nie mają komputera, tableta, podłączenia do Internetu. Tak więc, skąd mają wiedzieć że dzwoni oszust a nie prawdziwy pracownik banku? I tu zaczyna się największy problem. Cała nadzieja jest w rodzinie. To właśnie oni powinni uświadamiać swoich najbliższych o metodach oszustów. Myślę, że rozprzestrzenienie problemu w telewizji byłoby świetnym pomysłem. Osoby starsze bardzo często oglądają wiadomości, wydarzenia, informacje z kraju i świata. To byłoby najlepsze rozwiązanie. Wiadomo można spróbować nauczyć osobę starszą jak sprawdzić nieznany numer. Dla nas jest to bardzo proste, ale dla takiej osoby może być bardzo trudne.
Postanowiłam prześledzić informacje zawarte w Internecie na temat numeru, który ostatnio do mnie dzwonił. Sprawdzimy czy dobrze zrobiłam, że nie odebrałam. Numer o którym mowa to 799679324. Jest to numer stacjonarny z województwa mazowieckiego. Ponad trzydzieści tysięcy osób szukało informacji na temat numeru +48799679324. Daje nam to do myślenia. Taka liczba odsłon numery najprawdopodobniej świadczy, że ktoś natarczywie wydzwania do ludzi. Najczęściej jak sprawdzam numery i widzę takie liczby to potwierdza się moja pierwsza myśl, że to oszust. Zobaczymy jak będzie tym razem.
Opinie o tym numerze są w większości przypadków negatywne. Połączenie jest zgłoszone jako niebezpieczne, nękające. Za numerem +48799679324 kryje się człowiek oraz automatyczna sekretarka. Dużo osób skarży się na ciągłe telefony. Są nawet spekulacje, że osoba dzwoniąca ma problemy ze snem, bo godziny nocne to nie problem. Można zobaczyć połączenie z tego numeru nawet o 2 w nocy po kilka razy. I tu radzę zachować czujność. Najlepiej wyłączcie dźwięki. Oszust dzwoniący o takich porach, liczy na to że odbierzemy telefon po śpiącku. Osoba dzwoniąca informuje nas o posiadaniu zadłużenia. Proponują „ulgę od długu”. Polega to na tym, że „pomagają” wyjść z zadłużenia, którego najprawdopodobniej nie mamy. Ich pomoc kosztuje nas tyle co prowizja, przynajmniej tak twierdzą. Prawda jest trochę inna. Próbują nas namówić na danie im pełnomocnictwa, do reprezentowania naszej osoby u wierzycieli. Nie dajcie się na to nabrać. To jest tylko pretekst do wyłudzenia danych osobowych.
Do pełnomocnictwa są potrzebne imię, nazwisko, adres zamieszkania, pesel, numer dowodu osobistego, czyli wszystkie informacje które są również potrzebne do zaciągnięcia kredytu czy pożyczki na nasze dane. Pamiętajmy o podstawowych rzeczach. Po pierwsze nigdy nie podajemy nikomu naszych danych osobowych. Po drugie nigdy nie prowadzimy rozmów przez telefon z obcymi osobami, szczególnie gdy chodzi o nasze sprawy finansowe. Po trzecie, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości czy odebrać obcy numer lepiej tego nie robić. Mniej stracimy czasu na sprawdzeniu nieznanego numeru w sieci, niż chodzić po komisariatach i zgłaszać, że zostaliśmy oszukani bądź okradzeni. Jest jeszcze możliwość zgłoszenia każdego incydentu dotyczącego cyberbezpieczeństwa. Można zrobić to elektronicznie, wypełniając odpowiedni formularz na stronie CERT Polska. Jest to zespół badawczy, który zajmuje się naszym bezpieczeństwem w sieci. Wszystkie podejrzane linki, SMS-y, telefony można zgłosić do nich w celu weryfikacji pod kątem oszustwa. CERT Polska zajmuje się również analizowaniem i monitorowaniem działań oszustów, tworzy listę niebezpiecznych domen (w 2021 roku na takiej liście pojawiło się ok. 33 tysiące niebezpiecznych domen), współpracą z innymi jednostkami czy instytucjami powołanymi do ochrony społeczeństwa przed oszustami w sieci, tworzeniem raportów z najnowszych „odkryć” w sprawach cyberbezpieczeństwa i wiele innych.