Spam telefoniczny dotyka cię każdego dnia?

Spam telefoniczny dotyka cię każdego dnia?

Połączenia z obcych numerów powtarzają się, a ty nie wiesz, jak sobie z tym poradzić? Brakuje ci wymówek dla telemarketerów albo zwyczajnie masz dość odrzucania wszystkich nieznanych telefonów? Wygląda na to, że spam telefoniczny dotknął i ciebie. Jak sobie z tym radzić? Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo wybierania przez te osoby twojego numeru? Jak nie narażać siebie i swoich bliskich na telefoniczne oszustwa? Odpowiedzi znajdziesz tutaj.

Przede wszystkim zwróć uwagę na ograniczenie rozpowszechniania swojego numeru – czasem robimy to, nie myśląc o konsekwencjach. Pamiętaj, by podawać go zaufanym osobom. W sklepach internetowych korzystaj też z opcji zamiennej z udostępnianiem numeru telefonu – jako formę kontaktu zaproponuj adres e-mail (zalecamy mieć osobny na bieżące wiadomości, i osobny właśnie na potrzeby reklamowe – między innymi newslettery).

Innym sposobem, choć niesprawdzającym się u każdego, jest po prostu odrzucanie obcych połączeń – niestety, niektórzy nie są tak wytrwali lub po prostu denerwują ich ciągłe połączenia z nieznanego źródła. Kolejnym wyjściem jest zatem blokada dręczącego nas numeru.

Coraz popularniejsze stają się jednak domeny internetowe, takie jak https://ktoto.info czy http://odebrac.pl/, na których bez problemu możemy sprawdzić dany numer. W odpowiednią rubrykę, która się wyświetli, wpisujemy kombinację liczb. Następnie wyskoczą nam opinie i komentarze do sprawdzanego przez nas numeru, dzięki czemu w prosty sposób dowiemy się czegoś o jego źródle. Jeżeli będzie należał do jakiejś firmy telemarketingowej, przeczytamy taką informację. Inaczej przedstawiać się będzie sytuacja natomiast, gdy okaże się, że numer jest prywatny. Wtedy nie znajdziemy już informacji o konkretnej osobie. W takiej sytuacji możemy albo zablokować numer, albo – jeśli osoba ta wielokrotnie próbuje się z nami łączyć (mimo wyraźnego sygnału, że jej nie znamy i nie życzymy sobie nękania), można z taką sprawą udać się na policję.

Istotne jest, abyśmy uświadamiali również naszych starszych najbliższych, dzieci i osoby samotne – aby nie wierzyć każdej osobie, która do nas dzwoni. W ten sposób dochodzi często do naciągania, zastraszania, wyciągania szybkiej gotówki – kradzieży, oszustw. Jest niepokojące, na jak wielką skalę do takich nadużyć dochodzi.

Ludzie starsi często nie zdają sobie sprawy, że odbierając taki numer, bardzo ryzykują. Zawodowi oszuści potrafią być bardzo przekonujący i szybko zmanipulować, szczególnie osoby podatne na manipulację. Rozmawiajcie ze swoimi bliskimi. Najlepiej zakomunikować im, aby z góry odrzucali nieznane połączenia albo je blokowali. Jeżeli tylko można zapobiec niebezpieczeństwu – róbmy to.

W sytuacjach, gdy jednak nie umiemy wyjaśnić starszym osobom, aby ignorowali obce telefony, szczególnie ważne jest, aby znane im były przynajmniej te „najmodniejsze” sposoby oszukiwania ludzi – mowa tu o bardzo rozpowszechnionej kilka lat temu metodzie „na wnuczka” – gdzie obce osoby podają się jako krewni, chcący wyłudzić pieniądze, a także o chwycie „na policjanta” – gdy udaje się funkcjonariusza publicznego w celu wyciągnięcia gotówki.

Jakub Goldberg

Ekspert serwisu ktoto.info, analityk z branży bezpieczeństwa telekomunikacyjnego i społecznego. Specjalista w zakresie RODO i telemarketingu.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *